اگر شما جز آن دسته از کاربرانی هستید که اطلاعاتی در زمینه راه اندازی سایت ندارید با آموزشی که در زیر قرار دادیم می توانید به راحتی مدیر یک سایت بشوید.
با آموزش زیر می توانید هر نوع سایتی که خواستید راه اندازی کنید همانطور که میدانید راه اندازی سایت می تواند با هدف کسب درآمد یا سرگرمی و تفریحی و غیره باشد.


برای راه اندازی سایت نیاز به دوتا سرویس دارید سرویس هاست و دامنه.
1. هاست: هاست ها انواع مختلف دارند مانند هاست میزبانی وب لینوکس یا هاست ویندوز یا هاست دانلود و غیره…
برای راه اندازی سایت نیاز به هاست میزبانی وب لینوکس دارید این سرویس فضایی روی سرور است که می تواننید سیستم یا محتویات سایت را روی آن نگهداری کنید. برای سفارش این سرویس اینجا کلیک کنید.

2. دامنه یا دامین: دومین سرویسی که برای راه اندازی سایت نیاز است سرویس دامنه است این سرویس همان آدرس سایت است مثلا دامین پارس وب سرور parswebserver.com است.
دامنه به هاست متصل شده و با وارد کردن آدرس دامنه در مرورگر محتویات و اطلاعات سایت شما را برای کاربران نمایش خواهد داد. برای سفارش دامنه اینجا کلیک کنید.


تا اینجا شما سرویس هاست و دامنه را تهیه کرده اید برای اتصال دامنه به هاست در صورتی که هاست و دامنه را از یک سرویس دهنده خریداری کنید این کار توسط خود سرویس دهنده انجام می شود اما در صورتی که هاست و دامنه را از دوتا سرویس دهنده جداگانه خریداری کرده اید کارهای زیر را انجام بدهید.
1. دی ان اس (DNS) هاست را از سرویس دهنده ای که از آن هاست تهیه کرده اید بگیرید
2. در کنترل پنل دامنه دی ان اس را جهت اتصال به هاست در قسمت کارگزار یا nameserver وارد کنید.
در صورتی که دامنه بین المللی باشد همان لحظه ست خواهد شد و باید منتظر باشید کش های اینترنت شما به روز بشود تا دامنه شما محتویات هاست را نمایش بدهد که معمولا حدود یک ساعت زمان نیاز است. اما در صورتی که دامنه شما ملی یا همان ای ار باشد حدود 4 ساعت زمان نیاز است.
نکته: منظور از دامنه بین المللی پسوند های com , net , org , info و غیره است


اگر آموزش بالا را به دقت انجام داده باشید تا اینجا سرویس شما برای نمایش سایت آماده است و فقط باید سیستم سایت را در هاست آپلود کنید نگران سیستم سایت نباشید در اینترنت انواع اسکریپت های سیستم سایت یا همان مدیریت محتوا به صورت رایگان وجود دارد که با نصب ان روی هاست می توانید به راحتی یک سایت با انواع امکانات پیشرفته داشته باشید.
چند نمونه از اسکریپت هایی که برای راه اندزی سایت نیاز است را در زیر توضیح خواهیم داد.
وردپرس: این اسکریپت مدیریت محتوا یکی از سیستم های فارسی و پیشرفته برای مدیریت سایت است. بخش مدیریت این اسکریپت فارسی است و به راحتی می توانید با این اسکریپت مطالب خود را در سایت ارسال کنید. یکی از ویژگی های این اسکریپت دارا بودن سئو خوب است
نیوک: این اسکریپت هم به زبان فارسی است و دارای امکانات بسیار زیادی است و کار با این اسکریپت هم بسیار ساده است
انجمن سایت mybb: این اسکریپت برای راه اندازی سایت های تالار گفتمان مناسب است با نصب این اسکریپت به راحتی می توانید یک تالارگفتمان پیشرفته داشته باشید.
اسکریپت های بسیار زیادی وجود دارند که با جستجو در اینترنت می توانید پیدا کنید.


در زیر چند تا از اصطلاحات که یک وبمستر یا مدیر سایت باید بداند را قرار میدهیم
سرور (server): سرور یا سرویس دهنده یک کامپیوتر پرقدرت است که همیشه به اینترنت پرسرعت متصل است و برای سرویس دهی به کاربران است.
هاست (host): هاست یا میزبان فضایی بر روی یک سرور است که محتویات سایت روی آن نگهداری می شود
دی ان اس (DNS): دی ان اس مخفف (Domain Name Server) است هر سرور میزبانی وب دارای دی ان اس است. که برای اتصال دامنه به سرور و هاست کاربرد دارد کاربر با وارد کردن دی ان اس در دامنه باعث اتصال دامنه به هاست خواهد شد.
دان شدن (Down): زمانی که سایت از دسترس خارج می شود در اصطلاح گفته می شود دان شده است
دامنه (domain): همانطور که گفته شد همان ادرس سایت است
سئو (seo): بهینه سازی صفحات سایت برای موتور جستجو است. هر چقدر سایت سئو بالایی داشته باشد در موتورهای جستجوگر مانند گوگل رتبه بیشتری دارد و بیشتر نمایش داده می شود.

امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟ 16 کاربر این را مفید یافتند (28 نظرات)